
Omerta: City of Gangsters to gra łączaca kilka gatunków w dość ciekawym mixie. Jest to połączenie gry strategicznej, ekonomicznej, taktycznej z elementami RPG. Gra dzieje się w czasach prohibicji w Atlantic City, a my zaczynamy jako początkujący gangster. Gra podzielona jest na misje, w których zdobywamy wpływy w kolejnych dzielnicach. Cel misji będzie za każdym razem. Może to być na przykład znalezienie i eliminacja wrogiego bossa, zbudowanie kilku kasyn czy zdobycie przewagi na czarnym rynku handlu alkoholem.
Główny widok w grze prezentuje nam mapę dzielnicy, w której aktualnie gramy. Ikony wyświetlane nad budynkami oznaczają, że możliwa jest jakaś interakcja i podjęcie działań związanych z tymi nieruchościami. Działań tych jest bardzo wiele począwszy od kupowania działek i budynków, poprzez napadanie na interesy konkurencji, przekupywanie policjantów, napady na banki itd. Poniżej znajdziecie opis poszczególnych opcji dostępnych na głównym ekranie gry.

1 – minimapa
2 – zarządzanie gangiem, rekrutowanie i zwalnianie członków, z tego ekranu możemy przejść też do zarządzania poszczególnymi gangsterami
3 – ekran prac (Jobs) gdzie będziemy mogli przyjmować specjalne zlecenia, handlować surowcami itd.
4 – Firesale – możliwość szybkiego sprzedawania surowców (piwa, wódki i broni palnej)
5 – dostępni obecnie członkowi naszego gangu, których możemy wysyłać na różne misje i zadania
6 – Menu główne
7 – brudne pieniądze – oznaczone jednym znaczkiem $
8 – czyste (wyprane) pieniądze – oznaczone dwoma znaczkami $$
9 – wykorzystywana obecnie i dostępna jeszcze dla naszego gangu przestrzeń magazynowa
10 – zasoby naszego gangu, czyli kolejno piwo (Beer), wódka (Liquor) i broń palna (Firearms)
11 – Liked i Feared Ranking – czyli dwa wskaźniki pokazujące na ile lubi nas, a na ile boi się nas miejscowa populacja, poszczególne budynki i działania wpływają na zwiększenie tych wskaźników. Zwiększają również one dochody i skuteczność niektórych naszych przedsięwzięć.
12 – Heat Bar – wskazuje jak duże jest zainteresowanie policji naszymi działaniami, po więcej informacji sprawdź niżej.
Kilka porad, które mogą przydać się graczom zaczynającym przygodę z Omerta: City of Gangsters
- Dirty Money / Clean Money – czyli brudne i czyste pieniądze. Różne nasze budynki i akcje generują jeden lub drugi rodzaj pieniędzy. Ważne jest to, że jeśli skończą nam się brudne pieniądze możemy płacić czystymi. Jeśli jednak za daną rzecz musimy zapłacić czystmi to nie możemy dopłacać reszty z dirty money. Czyli czystymi możemy płacić za wszystko, a brudnymi tylko za te rzeczy, za które można płacić nielegalnymi środkami. Pamiętaj, że każdego dnia, w okolicach północy, będziesz musiał zapłacić pensję członkom swojego gangu. Pensja ta jest pobierana w pierwszej kolejności z puli Dirty Money, a jeśli tam zabraknie reszta dopierana jest z Clean Money.
- Heat – czyli poziom zainteresowania policji naszymi działaniami. Wskaźnik Heat znajdziemy w prawym dolnym rogu, widnieją tam gwiazdki, po przekroczeniu 5 gwiazdek policja rozpoczyna dochodzenie (w miejscu gwiazdek pojawi się napis Investigation). Mamy kila sposobów na zakończenie dochodzenia: możemy dać łapówkę, skorzystać z długu wdzięczności u jednego z przekupionych wcześniej policjantów, możemy uczynić kozła ofiarnego z jednego z konkurencyjnych interesów czy w końcu możemy zniszczyć dowody przeciwko nam. Możemy rónież nie dopuszczać do tego aby wksaźnik gorąca przekroczył 5 gwiazdek. Na to też jest kilka sposobów. Są na przykłąd budynki, które obniżają zainteresowanie policji naszymi działaniami, np. Safe House czy Lawyer. Dodatkowo w zakłade Jobs (środkowa ikonka pod minimapą) w dziale “Special” często możemy znaleźć ofertę obniżenia zainteresowania policji o 1 czy 2 gwiazdki w zamian za odpowiednią kwotę pieniędzy.
- Broń – o walce i misjach taktycznych przeczytacie więcej poniżej, ważne jest jednak żeby możliwie jak najszybciej na początku gry pozyskać dla naszych gangsterów dobre uzbrojenie. Najczęściej zaczynamy grę z bronią w rodzaju kastetu czy ewentualnie rewolweru, a z nimi dosyć trudno przejść niektóre misje. Broń dla naszych gangsterów możemy kupować od mieszkających w dzielnicy policjantów (Deputy) lub przestępców (Crime Lord) najpierw jednak będziemy musieli polepszyć sobie z nimi stosunki poprzez wręczenie łapówki lub wysłanie prezentu. Po ustaleniu naszych stosunków na poziomie “Warm” będziemy mogli skorzystać z opcji “Buy weapon”. Po zakupie możemy wyposażyć naszych gangsterów wchodząc w okno zarządzania gangiem (lewa ikonka pod minimapą), następpnie wybieramy odpowiedniego przestępce, klikamy Examine, a następnie Equip i wybieramy nową broń. Z czasem będziesz mógł kupić coraz lepsze rodzaje broni, a nawet unilane bronie dające duże bonusy do obrażeń itd.
W trakcie rozgrywki często będziemy mieli okazję brać udział w przeróżnych misjach taktycznych, cel tych misji będzie bardzo zróżnicowany sprowadzają się one jednak głównie do eliminowania wszystkich przeciwników i czasami do ucieczki z miejsca zbrodni. Poniżej znajdziecie opis opcji dostępnych na ekranie misji.

1 – Główne Menu
2 – kolejnośc w której poszczególne postacie będa podejmowały działania
3 – ilośc przeciników, które ma w polu widzenia aktualnie wybrana postać, klikając w tą ikone wycentrujemy ekran na kolejnych przeciwnikach.
4 – Koniec tury
5 – portret aktualnie wybranej postaci.
6 – tryb strzałów precyzyjnych.
7 – dostępne rodzaje ataków (zależą od broni, w którą wyposażony jest nasz gangster).
8 – talenty czyli specjalne umiejętności naszej postaci (zaczynamy grę z jednym, kolejne odblokowywane są na poziomach 4 i 8)
9 – punkty życia gangstera.
10 – punkty odwagi gangstera.
11 – punkty akcji (wykorzystywane do wykonywania ataków i używania specjalnych umiejętności).
12 – punkty ruchu (wykorzystywane do poruszania się, pamiętaj że po wykonaniu ataków nie będziesz już mógł się poruszyć).