
Poradnik do gry Civilization V zawiera zbiór strategii i porad dla początkujących i średnio zaawansowanych graczy w Cywilizację.
Dyplomacja – mimo szumnych zapowiedzi twórców gry, dyplomacja w Civilization 5 nie odgrywa aż tak dużej roli i nie jest wcale dużo bardziej rozbudowana niż w poprzednich częściach serii Cywilizacja. Oczywiście nie należy jej lekceważyć. Powinniśmy utrzymywać poprawne stosunki z dużo silniejszymi sąsiadami i zawierać korzystne dla nas sojusze. Cywilizacje kierowane przez komputer możemy dość łatwo wyprowadzić w pole w sytuacji gdy jeden z krajów zaproponuje Ci wspólne zaatakowanie innego. Wiadomo że wojna między konkurentami i ich wzajemne osłabienie jest Ci na rękę jednak sam niekoniecznie zawsze chcesz się angażować w konflikt. W tej sytuacji zgódź się jednak z zastrzeżeniem, że potrzebujesz 10 tur na przygotowania. W wielu przypadkach Twój “sojusznik” wypowie swojemu wrogowi wojnę wcześniej niż przed upływem tych 10 tur, a ty nie będziesz musiał przystępować do walki.
Jednostki – w Civilization 5 wprowadzono system awansowania jednostek wojskowych. Za każde starcie, które przeżyje nasza jednostka otrzymuje punkty doświadczenia. Po zdobyciu odpowiedniej liczy punktów doświadczeni jednostka zdobywa nowy poziom, a my możemy wybrać dla niej jakieś ulepszenie/bonus. Ulepszenia te możemy podzielić na 2 grupy, w pierwszej grupie mamy natychmiastowe uleczenie i doprowadzenie do pełnego stanu liczbowego. W drugiej grupie mamy cały zestaw ulepszeń, które zwiększą obronę i atak jednostek w określonych warunkach (w terenie otwartym, w górach, w czasie ataku na miasta itd.) Jeśli toczymy akurat wojnę i nasza jednostka na froncie zdobywa kolejny poziom najczęściej opłaca się korzystać z natychmiastowego uleczenia. Dzięki temu jednostka już w kolejnej turze jest w pełni sił i gotowa do kolejnego starcia.
Miasta Państwa – to kolejna nowość oferowana przez Civilization 5. Są to mini państwa składające się wyłącznie z jednego miasta i przyległych do niego terenów. Za każdym razem gdy zdobędziemy takie miasto siłą nasza cywilizacja otrzyma ujemne modyfikatory na przykład do szczęścia naszej ludności. Zniwelowanie takich minusów zajmuje zazwyczaj sporo tur, w podbitym mieście musimy zbudować sąd (Courthouse) co zazwyczaj trwa bardzo długo. Rozwiązaniem może być uczynienie z podbitego miasta marionetki (ang. puppet). Będzie to miasto teoretycznie niepodległe, a jednak zależne od nas. Twoja cywilizacja będzie również czerpała z takiego miasta złoto i produkcję. Tworzenie marionetek może być niekorzystne dopiero we współczesnych wiekach gdy na mapie zaczną pojawiać się strategiczne surowce. Jeśli taki surowiec pojawi się w obszarze należących do marionetkowego miasta państwa nie będziemy w stanie z niego korzystać.
Walka – w grze Cywilizacja 5 na “jednym polu” na mapie może stać wyłącznie jedna jednostka wojskowa. Jest to zmiana w stosunku do poprzednich części gry. Staraj się wykorzystać tą zasadę na swoją korzyść. Szczególnie dobrze sprawdza się połączeniu z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu. Jeśli uda Ci się oprzeć granice Twojego Państwa na naturalnych przeszkodach jak np góry ich obrona będzie dużo łatwiejsza. Będziesz mógł rozstawić najlepsze jednostki na najbardziej narażonych na atak odcinkach granicy.